Negocjowanie pensji. Jak pokonać nieśmiałość?

Twoja wielka szansa wreszcie nadeszła: po złożeniu podań o pracę, przygotowaniach i przejściu serii trudnych rozmów kwalifikacyjnych, dostałeś ofertę pracy od pracodawcy, dla którego naprawdę chcesz pracować. Jedyne, co pozostało do zrobienia, to wynegocjowanie początkowego wynagrodzenia i dodatkowych świadczeń. Problem tkwi w tym, że jesteś po prostu nieśmiały. W takiej sytuacji czujesz się co najmniej nieswojo, nie masz również żadnego doświadczenia, żeby bezpośrednio prosić o więcej niż to, co jest proponowane.

Jesteś jednak pewny, że zasługujesz na więcej niż to, co jest oferowane. Rodzi się więc pytanie – jak sobie z tym poradzić?

 

Pozytywne strony naturalnej nieśmiałości

Osoby z natury nieśmiałe są zazwyczaj mniej rozmowne i trudniej nawiązują kontakt z osobami, z którymi nie znają się zbyt dobrze. Ponadto, częściej czują się nieswojo w obecności autorytetów, wśród których może być chociażby ich szef. Przez to mogą wydawać się osobami mało asertywnymi.

Mitem jest jednak to, że nieśmiałość czyni człowieka niezdolnym do asertywnych zachowań. Gotowość do walczenia o siebie i proszenia o więcej zależy bardziej od pewności siebie i przygotowania niż tego, czy jest się nieśmiałym.

W rzeczywistości ludzie nieśmiali często mają dobrze rozwinięte pewne cechy, które wbrew pozorom idealnie przydają się przy negocjacjach. Na przykład potrafią być dobrymi słuchaczami. Oznacza to, że mogą być lepsi od osób „głośnych” i wygadanych do bólu, ponieważ wysłuchają, co ma do powiedzenia druga strona. Co więcej, dzięki słuchaniu nieśmiały człowiek poświęca więcej czasu na zrozumienie potrzeb i perspektywy innych ludzi.

Również kiedy nieśmiała osoba chce zabierać głos, to zazwyczaj jest to poprzedzone dłuższymi przemyśleniami. Odzywa się zawsze w odpowiednim momencie, a to, co mówi, jest wnikliwe i ważne. Najpierw więc myśli, a dopiero potem mówi.

 

Negocjuj opierając się na swoich mocnych stronach

Na szczęście nie trzeba przekrzykiwać tych, którzy potrafią mówić bez zahamowań. To, co naprawdę ma znaczenie, to zdolność precyzyjnego określenia czego chcesz (warunki finansowe, premie – jeśli są dostępne, a także dodatki w postaci różnego rodzaju zniżek). Istotne jest także to, by były to oczekiwania uzasadnione, sensowne i możliwe do spełnienia przez pracodawcę.

To właśnie tu i teraz, Twoja umiejętność słuchania może okazać się przydatna. Podczas procesu rekrutacyjnego należy zwracać szczególną uwagę na potrzeby i oczekiwania pracodawcy. Następnie kiedy będziesz chciał ubiegać się o więcej niż zaoferowano początkowo, pokaż jak dobrze słuchałeś ustaleń i w jak wielu sprawach możesz wypowiedzieć się i pomóc.

 

Dążenie do wyniku wygrany-wygrany

Powiedzmy, że zaoferowano Ci jedynie tydzień wakacji podczas pierwszego roku pracy, a następnie dwa tygodnie w drugim roku. Wiesz jednak, że większość Twoich znajomych ma na wstępie zapewnione dwa tygodnie urlopu.

Możesz zaproponować podczas negocjowania, żeby pracodawca umożliwił Ci wykorzystanie dwóch tygodni urlopu, już od początku pracy. Jak to uzasadnić? Może osoba przeprowadzająca rozmowę kwalifikacyjną wspominała, jak cenią pracowników, którzy inwestują w siebie i dbają, aby ich umiejętności i wiedza były aktualne. Wystarczy dowieść jak w przeszłości wykorzystywałeś dodatkowy czas wolny, na przykład na kursy powiązane z wykonywaną pracą (albo jak chciałbyś to zrobić w przyszłości).

Podobnie jest z prośbą o większą stawkę pieniężną niż zaproponowana. Jeżeli pracodawca podkreślał znaczenie przychodzenia do pracy na czas i jak najmniej nieobecności, możesz zaproponować dołożenie 10% do wypłaty, które mógłbyś przeznaczyć na transport do pracy. Uzasadnij, że to pozwoliłoby na szybsze dotarcie do pracy i zminimalizowało ryzyko niepojawienia się w pracy z powodu złej pogody czy innych czynników.

Niezależnie od wyjaśnienia, jakie przedstawisz, celem jest uzasadnienie sensowności takiego rozwiązania dla pracodawcy, tak żeby widział, że zależy Ci na obustronnej korzyści, a nie, że martwisz się tylko o własną kieszeń.

 

Oto kilka wskazówek – jak pokonać nieśmiałość i przygotować się do negocjowania:

  1. Rozeznaj się w kwestii wynagrodzeń i warunków finansowych jeszcze przed przystąpieniem do rozmowy. Dzięki temu będziesz mógł sformułować rozsądne prośby.
  2. Z góry zdecyduj, co jest akceptowalne i nieakceptowane w ostatecznej ofercie.
  3. Ćwicz rozmowę kwalifikacyjną i negocjacje z kolegą albo wyślij komuś kopię e-maila, który przygotowałeś  do pracodawcy, przedstawiając swoje oczekiwania. Poproś o wyrażenie uwag na jego temat.
  4. Bądź gotowy na odejście, jeżeli ostateczna oferta pracodawcy będzie całkowicie nie do przyjęcia. Szukaj innej pracy do czasu, aż warunki będą powszechnie i w całości akceptowalne i zadowalające.

Warto być asertywnym w negocjacjach kwot dotyczących konkretnego stanowiska i zachować stanowczą postawę  w kwestiach, które najwięcej dla Ciebie znaczą. W wielu innych kwestiach przyda się elastyczne podejście. Pewność w wyrażaniu siebie i swoich oczekiwań sprawia, że nawet nieśmiała osoba, poszukując pracy, może stanowić dobry przykład, jak przemawiać do pracodawcy głośno i wyraźnie.

Negocjowanie pensji nie jest jak walka z Goliatem. Przyjmij strategię wygrany-wygrany, aby osiągnąć sukces

Negocjowanie pensji nie jest jak walka z Goliatem. Przyjmij strategię wygrany-wygrany, aby osiągnąć sukces

 

Skuteczne negocjowanie pensji. Jak pokonać nieśmiałość?

Czy mieliście dotychczas problem z nieśmiałością? Jak wygląda u Was negocjowanie pensji?

 

Podziel się linkiem:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • Twitter
  • Wykop

Małgorzata Majewska - ekspert monsterpolska.pl

Karierę zawodową rozpoczęła w roku 1998. W 2008 roku związała się z branżą HR i pracuje w wiodącym portalu kariery, monsterpolska.pl, jako marketing manager oraz ekspert do spraw HR. Jest współorganizatorem i współautorem wydarzeń skierowanych do przedstawicieli HR oraz kandydatów poszukujących pracy, o charakterze zarówno ogólnopolskim, jak i lokalnym. Ekspert rynku pracy, rekrutacji, zarządzania ścieżką kariery i employer brandingu. Reprezentuje portal monsterpolska.pl w kontaktach z mediami oraz na spotkaniach branżowych i panelach dyskusyjnych dotyczących współczesnego rynku pracy. Absolwentka Akademii Ekonomicznej w Poznaniu. Ukończyła studia podyplomowe na kierunku Public Relations w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Swoje doświadczenie zawodowe zdobywała pracując m.in. dla: Agory, Polskiego Wydawnictwa Fachowego (polski oddział Deutscher Fachverlag), OASE i Volvo.

More Posts

Dodaj komentarz