Wysłanie CV mailem – o czym pamiętać?

Tytuł Twojego maila, adres poczty, treść wiadomości, format zapisu CV – to wszystko ma znaczenie w trakcie rekrutacji do pracy. Wyjaśniamy, co trzeba wiedzieć i o czym pamiętać, gdy zabieramy się za wysyłanie CV mailem.

Twój adres mailowy

Osoba rekrutująca zwraca uwagę na to, w jakim serwisie masz pocztę mailową. Buziaczek.pl ją rozbawi, ale wysłanie z takiego adresu podania o pracę gwarantuje porażkę. Do popularnych serwisów pocztowych, które zostaną pozytywnie przyjęte, należą gmail.com, onet.pl czy wp.pl.

Istotny jest również login. Profesjonalnie wyglądają loginy utworzone według imienia i nazwiska, np. maria.baranska, jozefkowalczyk, mrozinski-ryszard. Nie ma większego znaczenia kolejność ani zastosowanie kropki czy myślnika. Zwykle wybór związany jest z dostępnością loginu. W razie problemów można np. dodać pierwszą literę drugiego imienia. Niedopuszczalne są nieprofesjonalne nazwy użytkownika, pochodzące od naszych przezwisk itp.

Na odpowiedź pracodawcy należy możliwie szybko zareagować. Jeśli nie korzystacie na co dzień z maila, z którego wysyłacie podanie, możecie przekierować wiadomości na Waszą główną pocztę.

Podobny problem pojawia się po małżeństwie, gdy – zwykle kobieta – zmienia nazwisko. Wtedy również najlepszym rozwiązaniem jest przekierowanie maili.

 

Tytuł maila ze zgłoszeniem

Pracodawcy często w ogłoszeniach podają, jaki tytuł powinien mieć wysłany do nich mail. Zwykle zawiera nazwę stanowiska, treść „Zgłoszenie do pracy” lub numer referencyjny.

Gdy takiego zalecenia nie ma, a w ofercie pracy nie znaleźliśmy numeru referencyjnego, sami układamy tytuł maila. Warto wtedy do standardowych informacji dodać swoje imię i nazwisko.

Przykłady:
„Zgłoszenie do pracy – Adam Stachurski – Informatyk”
„Małgorzata Markowska – CV na stanowisko księgowej”

 

Czy CV wysłać w Wordzie czy w PDFie?

Najpopularniejszym formatem zapisu CV jest PDF. W nowszych edycjach pakietu Office w edytowanych dokumentach jest opcja „Zapisz jako PDF”, w przypadku starszych trzeba ściągnąć odpowiedni dodatek lub program.

Czasem jednak warto wysłać CV w formacie DOC (ale na pewno nie DOCX). Dotyczy to rekrutacji w miejscach, gdzie pracodawcy lub rekruterzy raczej nie korzystają z komputera na co dzień i można mieć uzasadnione obawy o ich umiejętność otworzenia pliku. Gdy masz takie wątpliwości – najlepiej zapytaj.

Główną wadą zapisania CV w Wordzie jest to, że nie mamy pełnej kontroli nad tym, jak wyświetli się na innym komputerze, w innym programie. Wszystko może się rozjechać tak, że stanie się nieczytelne. Agencje pośrednictwa pracy wycinają też czasem „niepotrzebne” informacje o kandydatach, przesyłając je do pracodawców. Takie powycinane życiorysy wyglądają mniej zachęcająco. PDF tego nie umożliwia, stanowi całość, obrazek. Lepiej nas reklamuje.

 

O czym jeszcze pamiętać?

Upewnij się dwa razy przed wysłaniem, że wszystkie załączniki są dodane i w odpowiedniej wersji. Ułatwieniem dla rekrutera jest podanie w ich nazwie swojego nazwiska (np. „Jan Bukowski – CV” ). Sprawdź ponownie ogłoszenie o pracy – czy wszystko, o czym pisze pracodawca, jest?

Nie zaszkodzi w treści maila się przedstawić i poinformować ponownie do jakiego działu i na jakie stanowisko aplikujemy. Czasem można w mailu umieścić skróconą wersję listu motywacyjnego, wymieniając kluczowe atuty. Niektórym pracodawcom list motywacyjny wyłącznie w treści maila wystarczy, ale najbezpieczniej robić to tylko, gdy podają taką informację.

W treści maila można też napisać nietypowe prośby – np. godziny, w których możesz odbierać telefon (gdy typowe Ci nie odpowiadają). Mimo wszystko wiadomość powinna być tu zwykle zwięzła i zawarta w kilku zdaniach.

Na końcu wiadomości koniecznie podpisujemy się i podajemy swój numer telefonu.

Wysłanie CV mailem nie wyklucza telefonu lub osobistej wizyty w firmie. Większe zaangażowanie w zdobycie pracy zwiększa nasze szanse.

Wysłanie CV mailem

Wysłanie CV mailem, fot. sxc.hu

 

 

Wysłanie CV mailem stało się teraz najpopularniejszą formą rekrutacji. Jest błyskawiczna, pracodawca może w każdej chwili wrócić do aplikacji, ta nie zajmuje miejsca na stosie dokumentów. Jednak nie zawsze samo wysłanie CV mailem to najlepszy wybór. Zaangażowanie w wizytę w firmie, telefon, rozmowa z rekrutującym zwiększają nieraz szanse, zwłaszcza w przypadku mniejszych firm. Istotne jest nie tylko dobre CV, ale i inne sposoby na wyróżnienie się z tłumu.

Podziel się linkiem:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • Twitter
  • Wykop

Czas Absolwenta

Czas Absolwenta doradza, pisze o rozwiązywaniu problemów i podejmowaniu wyzwań.

Więcej tekstów tego autora

,
  • Guest

    A ja mam pytanie, wcale nie z przekory, ale zupełnie serio: a niby dlaczego nie docx ? O ile mi wiadomo docx jest nowszą, już sformowatowaną (pewnie tylko w pewnym stopniu) odmianą pliku doc, więc z jakiego powodu miałby on być zły ?

    Ja i tak, jeśli tylko pracodawca nie pisze inaczej zawsze wysyłam aplikację w pdf-ie z dwóch właściwie powodów: jednego – kosmetycznego, że tak wysyłany plik się nie „rozjedzie” na innym komputerze, ale również, a właściwie przede wszystkim – ze względu na objętość. Moje cv ma prawie 2 strony tekstu (sformatowanego, wypunktowania itp) + zdjęcie i Bóg jeden raczy wiedzieć dlaczego „waży” niemal 4 MB, a tutaj „ciężar” pliku jest niez bez znaczenia, bo załączając go do maila taki list może albo ściągać się strasznie długo, albo też – w najgorszym wypadku (wiem to z autopsji) może w ogóle nie dotrzeć.

    • Absolwent

      Bardzo dobre pytanie.
      DOCX jest na co dzień bardziej praktyczny od DOC, ale stare pakiety Office’a oraz konkurencyjne oprogramowanie go nie obsługują. Oczywiście osoby, które zainstalowały wtyczki, nie mają problemu. Ale takie osoby będą też już umiały obsługiwać format PDF (który jest najlepszym wyborem). Propozycja wysyłania CV w formacie DOC dotyczyła rekrutacji do firm, których właściciele mogą mieć problemy z obsługą komputera (dotyczy zwłaszcza pracy fizycznej).

      4 MB CV to zdecydowanie za dużo. Na 99% masz wklejone zdjęcie w zbyt dużej rozdzielczości. Możesz spróbować ją obniżyć w Wordzie lub wkleić ponownie mniejszą wersję zdjęcia (format JPG, ewentualnie PNG, ale na pewno nie BMP). Każde zmniejszenie zdjęcia przyniesie dużą oszczędność. I zalecałbym zejście poniżej 0,5 MB. Zdjęcie wciąż będzie przy tej wadze pliku wyraźne.
      Daj znać, czy to pomogło.

  • Katarzyna

    Nie wiem, skąd te mity, że w Wordzie ma prawo się coś rozjechać. Jeśli ktoś potrafi używać Worda (i nie używa np. spacji, aby sformatować tekst), to nic nie ma prawa się rozjechać. Z tym, że na podstawie takiego dokumentu świetnie widać, czy ktoś potrafi posługiwać się poprawnie Wordem, czy nie. Jeśli ktoś aplikuje na stanowisko biurowe, to źle sformatowany plik może prekreślić jego szanse. Z PDF jest pod tym względem bezpieczniej. Jednak jak tworzycie PDF’y, to nie róbcie cudów na kiju i nie używajcie np. białej czcionki na ciemnym tle, bo utrudnia to potem wydrukowanie takiego pliku. Ja osobiście (jako osoba rekrutująca innych) wolę doc od pdf. Ale to, czy ktoś przyśle doc, czy pdf nie ma praktycznie żadnego wpływu na to, czy zaproszę taką osobę, czy nie.
    Jeszcze jedna rada – przesyłając pliki z CV i z LM nazwijcie je np. Jan_Kowalski_CV.doc, Jan_Kowalski_LM.doc. To ułatwia pracę, bo można taki plik wrzucić sobie na dysk i nie zginie w gąszczu innych. Poza tym, jeśli imię i nazwisko będzie na początku nazwy, to w katalogu w którym pliki są posortowane po nazwie, będą one zawsze obok siebie. Dbałość o takie szczegóły sugeruje osobie rekrutującej pewne cechy kandydatów.
    Co do maila, to nie powinien być on pusty lub zdawkowy („Przesyłam CV.”). Lepiej jeśli zawiera 2-3 zdania, bo w ramach pracy, gdy wysyłamy np. maila do klienta, to też wypada jakoś zajawkę napisać. To, czy kandydat będzie punktowany za takie rzeczy, zależy oczywiście od tego na jakie stanowisko aplikuje. Inne ma się oczekiwania wobec handlowca, czy project managera, a inne wobec kafelkarza, czy programisty. Tym drugim więcej ujdzie :-)
    Jeszcze odnośnie tego, czy wysłać maila, czy papier. Nawet, jak składamy papier, to maila niezależnie koniecznie! Papiery teraz mało kto trzyma. Jak szukam kandydata to przeglądam CV na dysku, a nie teczkę….

    • Absolwent

      Dziękuję za ciekawy komentarz, praktyczne porady i spostrzeżenia!

      Co do rozjechania tekstu w DOC – jak najbardziej jest możliwe. Przede wszystkim – gdy rekruter nie korzysta z microsoftowego Office’a lub użyje się fontu, którego rekruter akurat nie będzie miał. Przy zmianie objętości tekstu wszystko może się posypać.

      W pełni popieram nazywanie plików z użyciem imienia i nazwiska. Pliki nazwane „CV” są mniej wygodne dla rekruterów i łatwo się gubią.

  • greg

    Witam. Czy dolaczenie zdjecia do cv jest konieczne czy raczej wskazane?

    • Guest

      Kiedyś zdobyłem pracę, rekruter powiedział, że automatycznie odrzucał CV bez zdjęcia. I że ogólnie ciężko było znaleźć poprawnie napisane CV i listy motywacyjne:)