Woda mineralna a źródlana – którą wybrać?

Zwykle nie zwracamy na to uwagi, pakujemy do koszyka zgrzewkę wody zachęceni ceną i marketingowymi zabiegami. Okazuje się, że wybór wody wcale nie jest oczywisty, a ma duży wpływ na zdrowie. Przeczytajcie, czym się różni woda mineralna od źródlanej – i jaką najlepiej kupować.

 

Woda mineralna a źródlana

Lubiana przez Polaków woda źródlana okazuje się być pozbawiona składników mineralnych –  a przynajmniej ich ilość jest znikoma (do 500 mg w jednym litrze). A to one są kluczowe przy ocenie zdrowotności wody. Niestety, woda źródlana może wręcz spowodować wypłukiwanie składników mineralnych z organizmu.

Nie oznacza to jednak, że nie ma ona swojego dobrego zastosowania. Jest ona lepsza od mineralnej w zastępstwie wody kranowej, do przegotowania w czajniku, mycia zębów czy nawet prania. Podobnie poleca się ją do rozcieńczania soczków i zupek dla niemowląt do szóstego miesiąca życia, których organizm nie przyswaja dobrze minerałów (same matki powinny jednak pić wodę mineralną).

Woda mineralna jest, jak nazwa wskazuje, znacznie bardziej bogata w składniki mineralne. Trzeba jednak przyglądać się dokładnie ich liczbie. Niestety, samo poleganie na nazwie „mineralna” nie wystarcza, gdyż występuje bałagan w nazewnictwie.

Generalnie jednak zawarte w wodzie minerały pozytywnie wpływają na pracę naszego organizmu i to ich obecność powinna zadecydować o wyborze wody. I warto sprawdzić pod tym kątem dostępne w pobliskich sklepach wody, które zamierza się kupować regularnie. Jednak nie wystarczy zrobić tego raz. Dietetycy zalecają okresowe zmiany wody, które mają zapewnić różnorodność dostarczanych do organizmu składników mineralnych.

 

Składniki mineralne, na które warto zwrócić uwagę

Sód wykorzystywany jest w wielu funkcjach organizmu, zatrzymuje wodę w organizmie i podwyższa ciśnienie krwi (to ważne np. przy niewydolności krążenia). Jego niedobór powoduje utratę pobudliwości komórek w organizmie. Na jego zawartość muszą jednak zwracać uwagę osoby chorujące na cukrzycę, nadciśnienie lub serce. Duża zawartość może być dla nich szkodliwa.

Dość powszechne są niedobory wapnia, który jest kolejnym ważnym składnikiem wody mineralnej. Mogą one powodować łamliwość kości, psucie się zębów, ból mięśni, krwotoki, a nawet depresję. Dlatego warto dbać o odpowiedni poziom wapnia w diecie – w tym w pitej wodzie.

Nie mniej ważny jest magnez, który bierze udział w większości reakcji zachodzących w naszym ciele. Częste picie kawy, nadużywanie alkoholu czy hormonalne środki antykoncepcyjne mogą powodować jego niedobór i skutki w postaci nadpobudliwości nerwowo-mięśniowej (np. drgania powiek, skurcze łydek, drętwienie kończyn) czy nieprawidłową pracę serca. Dalszych konsekwencji jest jeszcze więcej.

Warto zwrócić też uwagę na obecność w wodzie potasu, który również wpływa na pracę serca i działanie części mięśni.

Z kolei wodorowęglany neutralizują kwasy żołądkowe i pomagają w problemach z nadkwasotą, refluksem i zgagą.

 

Stopień mineralizacji wody

Wody butelkowane dzieli się pod tym względem na trzy rodzaje: nisko-, średnio- i wysokozmineralizowane, które mają odpowiednio do 500, 1500 lub więcej składników mineralnych. Niejednokrotnie proporcje tych składników są zachwiane (np. przez wysoki poziom wodorowęglanów), dlatego nie może być to jedyne kryterium oceny wody.

Zalecany dla większości osób minimalny poziom składników w jednym litrze wody mineralnej:

magnez – 50 mg

wapń – 150 mg

wodorowęglany – 600 mg

 

Jaki rodzaj wody dla kogo?

Wodę niskozmineralizowaną i źródlaną poleca się do codziennego użytku, np. gotowania, ale jest też odpowiednia dla dzieci i osób na diecie niskosodowej.

Woda średniozmineralizowana to dobry wybór osób dorosłych, niezbyt aktywnych fizycznie.

Ostatni rodzaj, woda wysokozmineralizowana, sprawdza się w przypadku sportowców, osób pracujących fizycznie czy kobiet w ciąży. Zaleca się ją przy wysiłku i podczas upałów. Nie jest przeznaczona dla dzieci, osób z chorobami nerek czy naciśnieniem.

 

Co wybrać – wodę gazowaną czy niegazowaną?

Wybór między wodą gazowaną a niegazowaną w przypadku większości osób jest kwestią gustu. Gazowanej nie powinny jednak pić dzieci, gdyż zebrany w żołądku gaz może być dla nich szkodliwy. Z drugiej strony polecana jest po wysiłku fizycznym. Woda niegazowana lepiej się sprawdza np. w trakcie podróży pociągiem.

 

Woda mineralna a źródlana - czym się od siebie różnią?

Woda mineralna a źródlana – czym się od siebie różnią? fot. sxc.hu

 

 

Niestety wiedza, jak wygląda porównanie: woda mineralna a źródlana, jest niewielka. Nieścisłości w nazewnictwie czy działania marketingowe nie rozjaśniają obrazu. Dlatego tym ważniejsze są ostrożność, dokładne sprawdzanie wszystkich produktów. Bo problem ten dotyczy również innych branż. W „Czasie Absolwenta” stopniowo będziemy dodawać informacje na ten temat.

Podziel się linkiem:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • Twitter
  • Wykop

Czas Absolwenta

Czas Absolwenta doradza, pisze o rozwiązywaniu problemów i podejmowaniu wyzwań.

More Posts

One comment on “Woda mineralna a źródlana – którą wybrać?

Dodaj komentarz